8 tips voor meer energie in deze wintertijd!

Afgelopen weekend is de klok een uur verzet en werd het weer wintertijd. ’s Ochtends is het even wat eerder licht, maar ’s avonds wordt het ook eerder donker. Het is de tijd dat ik ’s avonds heerlijk met een kopje chocolademelk op de bank kan hangen en de kaarsjes weer aan kan steken. Maar het is ook een tijd die flink invloed kan hebben op je stemming. Sommige mensen spreken van een winterblues en voelen zich somber in deze tijd van het jaar. Herkenbaar? Of zou je gewoon wat meer energie willen hebben in deze donkere, koude dagen? Dan heb ik hier een aantal tips voor je!

1. Neem ’s ochtends de tijd om met een goed gevoel op te staan.

Veel mensen blijven met dit gure en donkere weer het liefst zo lang mogelijk in bed liggen en staan op het aller laatste moment op om vervolgens met veel gehaast naar hun werk/studie/afspraak te vertrekken. Heel verleidelijk dat warme bed, maar toch wil ik je adviseren om minstens een uur de tijd te nemen om op te staan. Dit geeft je de ruimte om rustig aan je dag te beginnen, goed te ontbijten (erg belangrijk voor je energie!) en misschien wel even iets te doen waar je vrolijk van wordt, zoals een boek lezen, muziek luisteren of simpelweg genieten van een goede kop koffie of thee.

Ikzelf neem elke ochtend 1,5 uur de tijd om op te staan. Eerst drink ik een glas water, dan spring ik onder de douche en vervolgens kleed ik me aan en doe ik mijn haar en make-up. Vaak ben ik dan wel een half uurtje verder. Daarna maak ik mijn ontbijt (door het glas water kan ik nu prima ontbijt verdragen op de vroege ochtend) en maak ik mijn lunch alvast klaar. Mijn ontbijt eet ik rustig op terwijl ik gezellig met Ingmar bijklets. Ingmar moet vaak tot ’s avonds laat werken en dus is de ochtend voor ons een perfect moment om even tijd met elkaar door te brengen. Vervolgens check ik (als ik nog tijd heb) even het nieuws en vertrek ik even later lopend naar mijn werk. Om 6.30 gaat mijn wekker en tegen 8.30 ben ik op mijn werk. Ik voel me goed wakker en kan gelijk aan de slag. Vaak zie ik nog mensen gehaast binnen komen met het slaap nog in hun ogen. Ze moeten dan “eerst nog even wakker worden en 2 koppen koffie drinken”.

Door ’s ochtends echt even de tijd voor jezelf te nemen ben je meer bewust bezig met je eigen lichaam en geest en dit maakt je alerter voor de rest van de dag!

Voor de ouders die zeggen dat dit echt niet mogelijk is als je kinderen hebt: Ik kan me heel goed voorstellen dat het ’s ochtends spitstijd is en het een ware uitdaging is om iedereen op tijd de deur uit te krijgen. Zelf heb ik geen kinderen, maar ik ken wel mensen die meerdere ballen tegelijkertijd hoog proberen te houden en daarom heb ik voor jullie deze tip: Probeer efficiënt te zijn en niet gehaast. Met haast bereik je niks anders dan spanning en het verandert de situatie niet op de goede manier. Neem ook hier de tijd voor jezelf: sta een kwartier/half uurtje eerder op om te douchen en het een en ander klaar te zetten voordat de kinderen uit bed moeten komen. Zie dit als een mindfull-momentje waarbij je echt even naar je eigen lijf en gevoel mag luisteren.

2. Maak je huis gezellig

Je zal de komende tijd meer tijd binnen doorbrengen dan buiten, dus wordt het tijd om het binnen eens gezellig aan te kleden. Een leuk dekentje op de bank, kaarsjes in de vensterbank, sfeerverlichting, alles waar jij blij van wordt! Het is niet voor niks dat mensen vaak gek zijn op kerstlichtjes, want we zijn toe aan wat licht in de duisternis. Zorg dus dat je voldoende licht hebt in je huis, zowel overdag als ’s avonds.

3. Relativeer en geniet

Je kan ervoor kiezen je te ergeren aan het slechte weer en de donkere dagen, maar voor je eigen welzijn is het beter om dit gewoon niet te doen. Zie de positieve eigenschappen van deze tijd en probeer je daar op te focussen. Zo vind ik de avondjes met mijn familie thuis op de bank veel gezelliger nu het donkerder is en voelt het heerlijk als ik helemaal doorweekt en koud thuis komt, een warme douche kan nemen en me heerlijk op kan warmen met een kopje thee. Daar kan ik een intens gelukkig gevoel van krijgen. Wat zijn voor jou die momentjes van geluk?

4. Spreek af met vrienden en familie

In de zomer ging ik ook veel vaker even met een vriendin een drankje doen in de stad. Toch is het belangrijk om dit in de wintertijd te blijven doen! Sociale contacten geven je energie. Het beste is om dan ook daadwerkelijk de deur uit te gaan en je lijf in beweging te brengen. En als het nou echt snertweer is en jullie vinden het allebei geen goed idee om de deur uit te gaan, pak dan de telefoon en bel elkaar. Het is goed voor je energie om geprikkeld te blijven door de wereld buiten je eigen woonkamer, ook al heb je die nog zo gezellig ingericht :).

5. Kom in beweging!

Het is goed voor zowel je lijf als je geest om voldoende te blijven bewegen in de wintertijd. Een fit lichaam zorgt voor een frisse geest en dat is ook de reden waarom ik elke ochtend naar mijn werk loop. Het is maar 2 kilometer, maar ik voel me wel echt wakker als ik op mijn werk aan kom! Daarnaast ben ik ook weer begonnen met fitness. In de zomertijd wandelde ik veel, maar met dit gure weer ben ik minder gemotiveerd om naar buiten te gaan. Toch wil ik mijn lichaam niet stijf en zwak laten worden, dus duik ik deze winter de fitnessclub in. Niet mijn favoriete plek om te zijn, maar ik neem gewoon goede muziek mee en fantaseer tijdens het fietsen over prachtige zangoptredens met een enthousiast publiek en dat uurtje is zo om!

6. Ga naar buiten

Zoals je net hebt gelezen ben ik zelf ook niet super gemotiveerd om met dit weer naar buiten te gaan. En ook al maak ik geen wandelingen van 10 kilometer, toch probeer ik zo nu en dan wel even naar buiten te gaan. Even een boodschapje doen, even een blokje verder lopen voordat ik naar huis ga, buiten de deur afspreken met vrienden. Je kan vast ook wel wat redenen bedenken waardoor je even een frisse neus kan halen. Het is zo gezond voor je en met de koude wind in je gezicht voel je je gelijk een heel stuk wakkerder. En nog een tip binnen de tip: lach als je buiten staat. Al is het maar een glimlach. Echt, je voelt je zo een heel stuk beter.

7. Koop goede en mooie winterkleding

Niemand wordt vrolijk van kou. Zorg er dus voor dat je een goede winterjas hebt en waterdichte schoenen (niks is zo erg als natte sokken… brrrr…). In huis (of waar je ook binnen bent) is het ook belangrijk om jezelf goed warm te houden. Koop dus een paar lekkere truien, er zijn nu zat winkels die hele mooie truien verkopen. Je hoeft echt niet elke dag in een oversized hoodie te lopen. Ook in de wintertijd kan je er heel fashionable uit zien!

Of wees creatief en brei zelf een trui (of vraag je moeder. Die witte trui op mijn profielfoto heeft mijn moeder ook gemaakt. Het is de fijnste trui die ik heb!).

8. Hou je eigen gemoedstoestand en energie goed in de gaten

Natuurlijk kunnen bovenstaande tips je al een heel eind op weg helpen, maar het kan zijn dat je alsnog veel last ervaart. Denk hierbij bijvoorbeeld aan somberheid, overgevoeligheid, lusteloosheid, maar ook lichamelijke klachten als vermoeidheid, pijnlijke spieren of gewrichten en benauwdheid. Neem dan contact op met je huisarts. Geloof me, je bent echt niet de enige. Misschien moet je wat extra vitaminen slikken of is lichttherapie een goede optie.

Maar wat je ook doet, ga niet jezelf afsluiten van de wereld om je heen. Je hoeft je niet zo te voelen en er is hulp voor je beschikbaar. Pak deze hulp aan.

 

8 tips voor meer energie in deze wintertijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven